Academie Tien zoekt docent wiskunde
Inleiding
Als school dragen wij bij aan de koers van onze maatschappij. Onze samenleving is aan stevige veranderingen onderhevig en heeft burgers nodig die maatschappelijk betrokken zijn en bijdragen aan een eerlijke verdeling in onze samenleving. Daarom is de klas op Academie Tien geen plek waar slechts kennis wordt geconsumeerd, maar een kennismaking met de wereld én met jezelf. We bieden ruimte om na te denken over hoe de wereld in elkaar zit en welke plek een leerling hierin wil innemen. Zo leiden we leerlingen op tot autonome en veerkrachtige volwassenen.
Opleiden en ontwikkelen
In een wereld waarin beroepen – en de kennis en vaardigheden die daarvoor vereist zijn – in hoog tempo evolueren, is één van de meest belangrijke vaardigheden die we leerlingen kunnen meegeven het vermogen om te leren. Op Academie Tien willen we die houding als docenten voorleven. Omdat we een voorbeeld voor leerlingen willen zijn, maar ook omdat we geloven dat je ontwikkeling als docent niet eindigt na het afronden van de lerarenopleiding, maar daar juist begint. We streven ernaar om docenten verder op te leiden tot professionals die in staat zijn zichzelf te ontwikkelen.
Karakteristieken van het onderwijs op Academie Tien
Academie Tien is een jonge school in ontwikkeling. Leerlingen kunnen bij ons een mavo-, havo- of vwo-diploma behalen. We bieden onderwijs aan vanuit twee uitgangspunten: persoonlijk en gemeenschappelijk. Ons onderwijs is persoonlijk, bijvoorbeeld omdat leerlingen vakken volgen op het niveau dat bij ze past. Niet omdat hoger beter is, maar omdat wij een leerroute willen bieden die bij een leerling past. Tegelijkertijd is ons onderwijs gemeenschappelijk. Zo werken we bewust met heterogene groepen en een ‘unit’ als ‘mini-maatschappij’, waarin we elkaar kunnen ontmoeten.
Op Academie Tien streven we naar onderwijs dat verwondering oproept bij de leerling. Daarom is ons curriculum opgebouwd aan de hand van ‘grote vragen’. De structuur van het curriculum wordt gevormd aan de hand van leerdoelen. Op die manier kunnen we gerichte keuzes maken, een sterke opbouw van ons onderwijs garanderen, en ruimte bieden aan de creativiteit van docenten.
Wiskunde als vak op Academie Tien
Op Academie Tien werken we vanuit grote vragen en verwondering. Ook in de wiskundelessen staat verwondering centraal. Wij zien wiskunde niet alleen als een basisvaardigheid, maar als een universele taal waarmee leerlingen de wereld kunnen onderzoeken en begrijpen. We willen hen laten ervaren hoe mooi en betekenisvol wiskunde kan zijn – van het herkennen van patronen tot het oplossen van complexe vraagstukken.
Ons wiskundeonderwijs is gebaseerd op een probleemoplossende aanpak, waarbij samenwerking, doorzettingsvermogen en het maken van fouten worden gezien als essentieel onderdeel van het leerproces. We ontwerpen ons curriculum zelf, met ruimte voor eigen inbreng, vakoverstijgende samenwerking, implementatie van burgerschap en onderzoekende leeractiviteiten. We maken gebruik van de didactiek van Building Thinking Classrooms, waarbij we leerlingen uitdagen om samen te denken, te onderzoeken en te bouwen aan wiskundig inzicht.
Wij zoeken onderwijsontwikkelaars
Op dit moment zoeken wij een docent wiskunde: een docent die lesgeeft en tegelijkertijd samen met collega’s het vak wiskunde en het verwonderingsonderwijs doorontwikkelt.
Het ontwikkelen van onderwijs richt zich op:
Het maken van onderwijs is voor ons één van de focuspunten van onze school. Om die reden ga je als docent elke week tijdens de ‘onderwijsmaakmiddag’ aan de slag met je vakcollega’s. Tijdens de vijf ‘onderwijsmaakweken’ die ons schooljaar telt ga je zelfs een week lang iedere middag met elkaar aan het werk om onderwijs te ontwikkelen.
Wij zoeken collega’s die zichzelf willen ontwikkelen
Collega’s op onze school durven en willen naar zichzelf kijken. Hoewel dat soms best spannend is, vormt die grondhouding de basis van je ontwikkeling. Vandaar dat voor leren ook lef nodig is. Collega’s op onze school durven en willen de wereld om zich heen bevragen. Niet vanuit holle kritiek, maar omdat we ons verwonderen om wat er om ons heen gebeurt. Vanuit de open vraag vinden we verrassende antwoorden, samen met onze leerlingen. Daarmee wijken we juist af van de standaardleerinhouden – zonder de belangrijke basis uit het oog te verliezen.
Profiel
Hieronder noemen we kenmerken van het profiel van de collega die wij in ons hoofd hebben. Echter: laat je niet tegenhouden als je niet aan alle onderstaande kenmerken voldoet. Wij laten ons graag verrassen.
Wij komen graag in contact met bevlogen docenten die:
Wij bieden:
Procedure en tijdspad
De eerste ronde gesprekken vinden plaats medio juni. Vervolgens nodigen we je uit om een proefles te geven, en mee te lopen in onze school. Daarna volgt de laatste ronde gesprekken.
Enthousiast geworden? We horen graag van je!
Mocht je vragen hebben over deze vacature, mail gerust naar Richard van den Berg (rvdberg@academie-tien.nl).
Avicenna Lyceum Fichtestraat uit Rotterdam zoekt een Docent Wiskunde, locatie Avicenna College, schooljaar 2025-2026 per 01-08-2025...
Solliciteren via MeesterBaanReeshof College uit Tilburg zoekt een Docent Wiskunde (0,6-0,8 fte) per 2025-05-19...
Solliciteren via MeesterBaanDe Goudse Scholengemeenschap Leo Vroman uit Gouda zoekt een Docent wiskunde (schooljaar 25/26) per 01-08-2025...
Solliciteren via MeesterBaanNehalennia SSG uit Middelburg zoekt een Docent Wiskunde 2e graad per...
Solliciteren via MeesterBaanLuzac Utrecht uit Utrecht zoekt een Docent Wiskunde - Utrecht per...
Solliciteren via MeesterBaanHubertus & Berkhoff uit Amsterdam zoekt een Docent Nederlands per...
Solliciteren via MeesterBaan