Inleiding
Als school dragen wij bij aan de koers van onze maatschappij. Onze samenleving is aan stevige veranderingen onderhevig en heeft burgers nodig die maatschappelijk betrokken zijn en bijdragen aan een eerlijke verdeling in onze samenleving. Daarom is de klas op Academie Tien geen plek waar slechts kennis wordt geconsumeerd, maar een kennismaking met de wereld én met jezelf. We bieden ruimte om na te denken over hoe de wereld in elkaar zit en welke plek een leerling hierin wil innemen. Zo leiden we leerlingen op tot autonome en veerkrachtige volwassenen.
Opleiden en ontwikkelen
In een wereld waarin beroepen – en de kennis en vaardigheden die daarvoor vereist zijn – in hoog tempo evolueren, is één van de meest belangrijke vaardigheden die we leerlingen kunnen meegeven het vermogen om te leren. Op Academie Tien willen we die houding als docenten voorleven. Omdat we een voorbeeld voor leerlingen willen zijn, maar ook omdat we geloven dat je ontwikkeling als docent niet eindigt na het afronden van de lerarenopleiding, maar daar juist begint. We streven ernaar om docenten verder op te leiden tot professionals die in staat zijn zichzelf te ontwikkelen.
Karakteristieken van het onderwijs op Academie Tien
Academie Tien is een jonge school in ontwikkeling. Leerlingen kunnen bij ons een mavo-, havo- of vwo-diploma behalen. We bieden onderwijs aan vanuit twee uitgangspunten: persoonlijk en gemeenschappelijk. Ons onderwijs is persoonlijk, bijvoorbeeld omdat leerlingen vakken volgen op het niveau dat bij ze past. Zo kan een leerling met een havo-programma bijvoorbeeld het vak Engels op vwo-niveau volgen. Niet omdat hoger beter is, maar omdat wij een leerroute willen bieden die bij een leerling past. Daarnaast maken leerlingen (onder onze begeleiding) keuzes in hun rooster. Zo kunnen we tijd maken voor vakken die extra aandacht vragen, of juist voor verdiepen in een onderwerp waardoor een leerling gefascineerd is. Tegelijkertijd is ons onderwijs gemeenschappelijk. Zo werken we bewust met heterogene groepen en een ‘unit’ als ‘mini-maatschappij’, waarin we elkaar kunnen ontmoeten.
Op Academie Tien streven we naar onderwijs dat verwondering oproept bij de leerling. Daarom is ons curriculum opgebouwd aan de hand van ‘grote vragen’. De structuur van het curriculum wordt gevormd aan de hand van leerdoelen. Op die manier kunnen we gerichte keuzes maken, een sterke opbouw van ons onderwijs garanderen, en ruimte bieden aan de creativiteit van docenten.
Wij zoeken onderwijsontwikkelaars
Op dit moment zoeken wij een docent Nederlands: een docent die lesgeeft en tegelijkertijd samen met collega’s het vak Nederlands en het verwonderingsonderwijs doorontwikkelt.
Het ontwikkelen van onderwijs richt zich op:
Het maken van onderwijs is voor ons één van de focuspunten van onze school. Om die reden ga je als docent tweewekelijks tijdens de ‘onderwijsmaakmiddag’ aan de slag met je vakcollega’s. Tijdens de vijf ‘onderwijsmaakweken’ die ons schooljaar telt ga je zelfs een week lang iedere middag met elkaar aan het werk om onderwijs te ontwikkelen.
Wij zoeken collega’s die zichzelf willen ontwikkelen
Collega’s op onze school durven en willen naar zichzelf kijken. Hoewel dat soms best spannend is, vormt die grondhouding de basis van je ontwikkeling. Vandaar dat voor leren ook lef nodig is. Collega’s op onze school durven en willen de wereld om zich heen bevragen. Niet vanuit holle kritiek, maar omdat we ons verwonderen om wat er om ons heen gebeurt. Vanuit de open vraag vinden we verrassende antwoorden, samen met onze leerlingen. Daarmee wijken we juist af van de standaardleerinhouden – zonder de belangrijke basis uit het oog te verliezen.
Profiel
Hieronder noemen we kenmerken van het profiel van de collega die wij in ons hoofd hebben. Echter: laat je niet tegenhouden als je niet aan alle onderstaande kenmerken voldoet. Wij laten ons graag verrassen.
Wij komen graag in contact met bevlogen docenten die:
Wij bieden:
Procedure en tijdspad
We nodigen doorlopend sollicitanten uit om bij ons op gesprek te komen. Na een eerste kennismakingsgesprek nodigen we je uit om een proefles te geven, en mee te lopen in onze school. Daarna volgt de laatste ronde gesprekken.
Enthousiast geworden? We horen graag van je!
Mocht je vragen hebben over deze vacature, mail gerust naar Richard van den Berg (rvdberg@academie-tien.nl).
Per direct zijn we op zoek naar een docent(e) Nederlands voor de locatie Vinkeveen. Het betreft een tijdelijke aanstelling van...
Solliciteren via MeesterBaanDocent Nederlands, 2e graads bevoegd, brugklaslocatie...
Solliciteren via MeesterBaanHet Heerenlanden uit Leerdam zoekt een Docent Nederlands per 30-11-2025...
Solliciteren via MeesterBaanCalvijn College uit Amsterdam zoekt een Docent Nederlands per...
Solliciteren via MeesterBaanROC Midden Nederland - Amersfoort uit Amersfoort zoekt een Docent Nederlands Campus Amersfoort per...
Solliciteren via MeesterBaanDocent Nederlands 1e graad ca. 0,45 fte een tijdelijke aanstelling in verband met vervanging tot eind januari 2026....
Solliciteren via MeesterBaan