De Ambelt verzorgt gespecialiseerd onderwijs (SO) en voortgezet gespecialiseerd onderwijs(VSO) op locaties in Zwolle, Hardenberg en Wapenveld.
Bij onze locatie voor SO en VSO aan de Herfterlaan in Zwolle ontstaat per 1 januari 2026 een vacature voor een orthopedagoog / gedragswetenschapper voor onze ondersteuningsafdeling (fase 2).
Over de Ambelt
De Ambelt biedt onderwijs en ondersteuning aan leerlingen die onvoldoende tot hun recht komen in het regulier onderwijs. Vaak is er sprake van gedragsproblematiek zoals hyperactiviteit, autismespectrumstoornis, hechtingsproblemen of angsten. Ook kan er sprake zijn van een leerstoornis zoals dyslexie of dyscalculie. Leerlingen hebben hierdoor te maken met een breed scala aan belemmerende factoren. Binnen de Ambelt maken we gebruik van het fasenmodel, waarin de zorg- en ondersteuningsbehoefte van de leerlingen worden geduid.
Wij geloven in een positieve benadering en kijken naar de talenten en mogelijkheden van de leerling. Onze betrokken en deskundige medewerkers zetten zich in voor een passende onderwijsplek die zich kenmerkt door maatwerk, ontwikkeling en resultaat. Met gespecialiseerde ondersteuning krijgen de leerlingen daarnaast het gereedschap om zichzelf optimaal te ontwikkelen op weg naar een volwaardige plek in de maatschappij. Het belang van de leerling staat in alles voorop. Dit streven verbindt alle medewerkers van de Ambelt.
De Ambelt maakt deel uit van OOZ (Openbaar Onderwijs Zwolle en Regio). Meer weten over de Ambelt? Kijk dan op www.ambelt.nl of bekijk de video bij deze vacature over werken bij de Ambelt.
Over de Ondersteuningsafdeling
Onze ondersteuningsafdeling bestaat uit instroomklassen, linkklassen en praktijkklassen voor SO en VSO. Ook wel fase 2 of ondersteuningsklassen genoemd. Binnen het fase 2 onderwijs ligt de nadruk op socialisatie en persoonsvorming omdat dat de gebieden zijn waar de leerlingen veelal op achter geraakt zijn. Onze visie is dat deze domeinen voorwaardelijk zijn voor groei op andere gebieden.
In de instroomklassen, linkklassen en praktijkklassen is het doel om leerlingen weer vertrouwen te geven in het onderwijs en in zichzelf. Het onderwijsprogramma is hier ondergeschikt aan zorg/hulpverlening. Aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling staat voorop. Daarnaast is het doel om de leerlingen voor te bereiden op een volgende stap richting vervolgonderwijs, arbeid of dagbesteding.
We proberen een klimaat te scheppen waarin de belastbaarheid van onze leerlingen toe kan nemen. Het doel is door te groeien naar fase 3. In de instroom- en linkklassen oriënteren leerlingen zich op een passende uitstroom naar vervolgonderwijs of uitstroom arbeid/dagbesteding. Daarbij hoort het kunnen toewerken naar het volgen van een meer regulier onderwijsprogramma passend bij het uitstroom perspectief.
Om het onderwijs aan deze groep goed vorm te kunnen geven, doen we aanpassingen op het gebied van het curriculum, onderwijstijd en ondersteuning/begeleiding. Dit betekent dat we afwijken van het onderwijssysteem dat doorgaans aangeboden wordt. De leerlingen volgen onderwijs op maat met een eigen programma en eigen leerdoelen, aangepast aan hun competenties en mogelijkheden.
Vanaf het begin wordt onderzocht wat de leerling kan aanzetten om tot grotere belastbaarheid en ontwikkeling te komen. Dit betekent dat er een breed aanbod is op het gebied van zowel theorie als praktijk zodat de leerling ervaringen op kan doen in verschillende onderwijssituaties en interessegebieden. We zorgen ervoor dat de leerlingen zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen. Daarbij gaan we uit van de talenten en mogelijkheden van de leerling, met als doel een passende en betekenisvolle deelname aan de samenleving.
Jij in jouw rol
Als gedragswetenschapper in het onderwijs ben je onderdeel van de Commissie van Begeleiding, die verder bestaat uit een intern begeleider, de locatiedirecteur en een jeugdarts en een schoolmaatschappelijk werker. Je werkt voor onze instroom- en linkklassen, onderdeel van de ondersteuningsafdeling.
Vanuit jouw expertise op het gebied van ontwikkeling en gedrag geef je advies over hoe de leerling zich binnen het onderwijs zo optimaal mogelijk kan ontwikkelen. Je analyseert de situatie en geeft richting aan het proces. Hiervoor werk je samen met de leerkracht, de leerling, ouder(s)/verzorger(s) en andere betrokken partijen.
Je maakt een opzet voor het ontwikkelingsperpectiefplan van nieuwe leerlingen op basis van intakegesprekken en dossierinformatie, verricht eventueel psychodiagnostisch en orthodidactisch onderzoek en licht de onderzoeksresultaten toe. Je hebt een grote rol in multi-disciplinaire overleggen en advisering van leerkrachten en zorgspecialisten. Ook ben je betrokken bij leerlingcasussen en geef je advies tijdens leerlingbesprekingen.
In de Commissie van Begeleiding denk je mee over het beleid ten aanzien van de leerlingenzorg. Daarnaast werk je aan je eigen professionalisering binnen de vakgroep van gedragswetenschappers en de professionalisering van het team.
JIJ brengt mee
Om goed invulling te kunnen geven aan deze rol beschik je over een doctoraal of masteropleiding in de orthopedagogiek of ontwikkelingspsychologie, met diagnostische aantekening; bij voorkeur een opleiding tot GZ-psycholoog of orthopedagoog-generalist.
Je hebt een brede expertise op het gebied van ontwikkelingspsychologie/psychopathologie, de kinder- en jeugdpsychologie en/of orthopedagogiek/orthodidactiek en het algemene terrein van leerlingbegeleiding. Je hebt kennis van de gedragspatronen van kinderen met cluster-4 problematiek en van kinderen met diverse culturele achtergronden. Kennis en ervaring van thuiszitproblematiek is een pré.
Je bent bekent met psychodiagnostische instrumenten en vaardig in het analyseren van problemen, vinden van passende oplossingen en begeleiden van leerlingen. Ook ben je goed in het adviseren van ouders/opvoeders, het onderwijsteam en het management. Bij voorkeur ben je bekend met het samenwerkingsverband, de zorgstructuur van het (V)SO en de sociale kaart in de regio.
Wij bieden jou
Kom in contact
Ben je enthousiast over deze functie? Stel jezelf dan aan ons voor! Dat kan tot en met zondag 16 november 2025 via onderstaand formulier.
Heb je vragen? Voor meer informatie over de vacature en de ondersteuningsafdeling kun je contact opnemen met José Traore (locatiedirecteur) via 038-4532074. Voor vragen over de sollicitatieprocedure en (werken bij) OOZ stuur je een berichtje naar Marieke van den Brink (corporate recruiter) via 06-21960871.
Wij staan voor gelijke kansen voor iedereen, ongeacht leeftijd, gender, levensbeschouwing, beperking, geaardheid, politieke voorkeur, sociale of culturele achtergrond. ‘OOZ WAARDEERT HET VERSCHIL’.
Onze huidige orthopedagoog gaat verhuizen naar Aruba☀️ Wij zoeken per mei 2026 een enthousiaste duizendpoot met oog voor elke leerling....
Solliciteren via MeesterBaanISK Haarlem uit Haarlem zoekt een Orthopedagoog/trajectbegeleider per...
Solliciteren via MeesterBaanWil jij op leerling-, leerkracht- en schoolniveau het verschil maken? In het OndersteuningsTeam van SKPO is plaats voor een deskundige,...
Solliciteren via MeesterBaanHet Stedelijk uit Enschede zoekt een orthopedagoog per...
Solliciteren via MeesterBaanStichting Passend Voortgezet Onderwijs Walcheren (PVOW) is op korte termijn op zoek naar een Gedragswetenschapper / Orthopedagoog voor de Commissie...
Solliciteren via MeesterBaanTabor College d'Ampte uit Hoorn zoekt een Teamcoach ondersteuningscentrum (0,8 fte) per 1-1-2026...
Solliciteren via MeesterBaan